Paris

Vi startede med at besøge Paris i 2006. I den sidste halvdel af maj måned. Vi tog  med rejsebureauet Risskov-rejser fordi de havde en tur der havde en dag til Normandiet og ingen overnatninger på vejen ned, ja selvfølgelig heller ikke på hjemvejen ;-).

Det var en god oplevelse at køre med bus. Det var en behagelig bus, der var to chauffører med som skiftedes til at køre ca. 2 timer ad gangen, så vi fik godt med muligheder for at strække benene undervejs. Vi kørte over Holland og Belgien og ned over Lille.

Turen var med en masse ture og så 2 dage vi havde på egen hånd i byen. Vi boede i en forstad der hedder Bobigny, der er ca. ½ times metrokørsel til centrum.

1. dag var en byrundtur, hvor vi så Eiffeltårnet, Trocadero, hvor vi var ude og kunne se direkte over på Eiffeltårnet. Vi var rundt og se alle de kendte steder, var ude i Montmartre og se Sacre Coeur, det flotteste vartegn som troner op over hele byen.
Vi tog derpå til La Defence, hvor vi var ude og gå i området med alle de imponerende højhuse og Spreckelsens La grande Arch, som ligger i lige linje til triumfbuen inde i byen, absolut et sted der skal ses igen engang.

2. dag havde vi på egen hånd. Det var egentlig en dag til Disneyland, men man kunne melde fra. Og vi ville hellere ind i byen.

Vi startede med at lære at køre i Metro. Det viste sig at være let og uproblematisk - og billigt. Vi tog ind til venstre seinebred, hvor vi gik ned til Rue des Grands Augustins, hvor vi fandt huset, hvor Picasso havde haft atelier, derefter gik vi ned og så den berømte cafe Les deux Magots, hvor kunstnerne, incl. Picasso, holdt til. I dag er det stadig en berømt cafe, men nu er det nærmest alle der kommer der, hvis man vil betale prisen. Vi gik ned ad Rue de Seine, hvor alle gallerierne ligger side om side.
Derefter gik vi langs Seinen hen til Notre dame, hvor vi var inde og fik set hele kirken, meget smuk og imponerende.

3. dag var det en tur til Monets have og Versailles. Det var en smuk køretur til Monets have som ligger langt ude på landet.
Jeg synes det var et dejligt sted at gå og haven med åkandedammen var meget smuk og jeg kan godt forstå den har kunnet inspirere til malerier.
I Versailles var vi inde på slottet og se de sale og rum der var åbne for offentligheden. Desværre var der en del renovering på det ydre og indgangspartiet fra porten var skæmmet af stilladser og lignende. Men man kunne stadig godt se det imponerende i det. Desværre var det begrænset tid vi havde, og vi valgte at gå ned i byen og få noget at spise i stedet for at gå rundt i den store, store have.  Da vi kørte tilbage skulle vi ind og spise på restauranten Jardin Notre Dame, som ligger lige i nærheden, surprise,  af Notre Dame.  Vi fik en dejlig middag og Frede blev bedt om at skrive i deres gæstebog, fordi han spurgte til deres Sputnik billeder på væggene.  Vi sluttede af med en sejltur på Seinen.

4. dag. var dagen til Normandiet og det var en lang tur. Vores første holdested var Bayeux, hvor vi skulle ind og se Bayeux-tapetet. Vi gik også rundt i byen Bayeux hvor de har en flot katedral i samme byggestil som Notre Dame og med de samme Gargoyles på. Derfra gik turen til Omaha beach, hvor vi gjorde holdt, og Frede var nede på stranden og tage lidt sand med hjem. Så var der den Amerikanske kirkegård i Colleville sur mer.  Det var imponerende, flot og trist og smukt.  Derfra fortsatte vi til Arromanche hvor vi så et invationsmuseum og de sænkekasser i vandet, der var brugt ved landgangen i 1944.
Vi spiste på restaurant i Arromanche og så gik det hjemad.

5. dag var på egen hånd. Vi tog Metroen til byen og var på Picassomuseet og Pompidoucentret og så en masse kunst. Frede fik købt en masse bøger og så gik vi ellers rundt på diverse gader og stræder og bare nød stemningen i byen.

6. dag gik turen hjemad og vi var enige om at det ville vi gøre igen.

2008-turen.

Vi havde valgt at bruge samme rejsebureau, Risskov-rejser,  fordi de har en tur på 7 dage. Vi tog så denne gang en tur der hedder på egen hånd, nu følte vi ikke vi havde brug for guidede ture, det havde vi sidste og det var godt nok.

1. dag var busturen derned, som dog blev lidt længere end beregnet pga. noget vejarbejde i Holland og kostede 1½ times længere køretid.  Denne gang boede vi på et hotel der hedder Mirific og ligger på Avenue de Clichy på Montmartre og 5 minutters gang fra en Metro. Vi var på vores hotel kl. 23.45 og fik en "god" start da elevatoren ikke fungerede ordentligt da vi skulle op på 5. sal og med en masse bøvl fik vi alligevel den store kuffert op til 4. sal og fik den så slæbt resten af vejen op til 5.. Og så var sengene rædselsfuldt hårde.

2. dag startede vi med at gå til Metrostationen La Fourche, hvor  vi startede med at købe et carte Orange, et ugekort til metroen, så vi kunne køre helt frit hele ugen. Vi fortsatte så ned i byen, hvor vi gik til Pompidoucentret og overvejede om vi skulle købe et kort til museerne, men valgte dog alligevel at lade være, og det var nok klogt nok, jeg tror ikke vi ville have sparet på det overhovedet, med det vi var inde og se.  Vi kiggede lidt på Stravinskyfontainen og gik om forbi Hotel de Ville og til Notre Dame, hvor vi var en tur inde i kirken.
Vi var så ovre på venstre Seinebred og kiggede lidt rundt. Fandt der en lille Thairestaurant, hvor vi fik noget frokost. Det smagte glimrende.
 Efter frokost gik vi til Picassomuseet og fik set udstillingen der. Desværre måtte man ikke fotografere derinde denne gang.
Vi tog tilbage til hotellet og hvilede os lidt og efter vi havde spist lidt aftensmad gik vi en tur op til Sacre Coeur, hvor vi kom forbi Place du Tertre, hvor vi så en af malerne lave et portræt, og han var dygtig. Ved kirken nød vi den dejlige udsigt over byen inden vi gik hjem igen.

3. dag ville vi på kirkegården Père Lachaise, hvor bl.a. Jim Morrison ligger begravet. Det viste sig at være en meget spændende oplevelse, som var helt anderledes end jeg havde forventet.  Se evt. billederne i det særskilte galleri derfra.  Det tog det meste af formiddagen, og da vi var færdige der tog vi til parken der hedder La Butte Chaumont. Det er en park lavet med sø og et "bjerg" med et lille udsigtstempel på. Vi brugte en forfærdelig masse tid på at rende rundt og lede efter søen, og vi gik hele tiden i ring, indtil vi mødte en franskmand der kunne fortælle os, hvilken vej vi skulle gå.
Det var meget, meget smukt og særpræget, og vi var meget trætte i vores ben da vi var færdige. Dels havde vi gået meget på Père Lachaise og dels var Metrostationen ved Buttes Chaumont beliggende meget dybt, så der var afsindig mange trapper op til overfladen. Og så oveni al den renden rundt og op og ned i selve parken, pyh ha, det var hårdt.

4. dag stod den på Eiffeltårnet. Da vi nåede dertil ret tidligt, var der allerede kø ved indgangen og hold da helt op, hvor er det højt, når man står ved siden af. Vi tog plads i køen, men Frede begyndte hurtigt at snakke om, at han altså ikke gad stå i kø flere timer, så vi valgte at gå der fra og så nyde synet af det fra jorden.  Lige efter Eiffeltårnet kom vi til Musée  du Quai Branley, hvor hele huset er bevokset af alverdens forskellige planter.
Derfra gik vi langs Seinen og fik kigget på og fotograferet alle de broer vi kom i nærheden af. Den første er den bro der hedder Pont D'lena som går over til Trocadero. Næste gang skal vi nu også have set Trocadero fra den anden side igen.
Så kom vi forbi Passerelle Debilly og fortsatte helt henne ved muren til kajen, og blev holdt an af en sigøjner der havde fundet en guldring i sandet, det er bare med at komme videre. Lidt længere henne så vi at hun havde fået stoppet et ældre ægtepar som stod og snakkede med hende. Jeg tog et billede af det, mens hendes kumpan stod og rystede på hovedet og sagde non, non. Så de havde åbenbart ikke lyst til at blive fotograferet. Derefter kom vi til Pont de L'Alma, hvor vi gik over på den anden side til det mindesmærke der står ovenover tunnelen ved Pont de L'Alma, hvor prinsesse Diana kørte galt. Der gik vi over og fik fotograferet muren bag med alle inskriptionerne og hilsnerne fra mange mennesker i hele verden.
Vi gik langs kajen og så de hyggeligste husbåde og ved Pont des Invalides gik vi tilbage til den anden side og kom hen til Pont Alexandre III, nok den smukkeste bro i Paris. Vi fortsatte hen til Pont de la Concorde, hvor vi gik over til Concordepladsen og videre til Rue de Rivoli og op til Place Vendome, hvor vi lige skulle forbi Hotel Ritz. Vi endte henne ved Les Halles, hvor vi lige var inde i boghandlen og købte DVD-en med Le Roi Soleil og gik ud og spise i Restaurant Flunch.
en stor cafeterialignende restaurant, hvor vi fik en masse at spise for en fornuftig pris. Derefter tog vi tilbage til hotellet og slappede af til om aftenen, hvor vi tog ind til Louvre, som har aftenåbent om onsdagen og brugte et par timer der.

Dag 5 stod den på latinerkvarteret, og  vi startede med at tage i Rue de Seine, hvor vi kiggede gallerier. Derefter ned til Rue Saint Germaine og Rue de Rennes, hvor jeg havde udset mig en skoforretning, med nogle sko jeg skulle have tjekket af. De havde sko der var nøjagtig lige så dyre som i Danmark, men til gengæld havde de en nuttet hund der lå og slikkede sol i døren. Derfra gik vi tilbage til en lille Thai-restaurant vi havde spist på 1. dag, og fik vores frokost. Så gik vi lidt rundt og stødte på en lille boghandel der havde en masse interessante bøger, bl.a. en Frede ville have, så mens vi var inde og betale den, så vi der rendte nogen rundt og tog billeder. Det viste viste sig at det var en fotosession med en model og en fotograf og en hjælper, som tog billeder og sad og redigerede dem på en computer på gaden.
Derfra gik vi til Musée d'Orsay, hvor vi var inde og se udstillingen, det var en dejlig bygning til kunst. Og der var en skøn udsigt fra øverste etage. Desværre havde jeg glemt kortet til mit kamera i computeren, men vi havde da heldigvis det lille kamera, som Frede havde med, så vi fik alligevel billeder med fra den dag.

6. dag tog vi til Bastillepladsen, hvor vi ville ned og kigge på Viaduc des arts. Det skulle være en lang viadukt, hvor buerne nedenunder var lukket af og gjort til forretninger for kunsthåndværkere. Det vi fandt var dog nogle forretninger som ikke virkede særlig interessante og vi opgav derfor igen, men jeg tror dog måske at vi gav for hurtigt op, det må vi lige have kigget nærmere på en anden gang.  Vi gik derfra til Les Halles, hvor vi spiste samme sted som sidst og tog tid til at få kigget nærmere på forretningerne under jorden. Derfra gik vi til en boghandel som lå lige ved Les Halles, hvor vi købte lidt forskellige bøger og sad lidt ved La Fontaine des Innocentes. Vi skulle så til kirken Saint Eustace, hvor der ligger det store hoved, som er et mindesmærke over markedet som lå på stedet før Les Halles blev bygget.

I løbet af de forskellige dage havde vi et par sjove oplevelser undervejs hjem fra Metroen La Fourche, når vi gik op ad Avenue de Clichy, hvor der lå mange små butikker, og især et par af dem gjorde indtryk. Der var bl.a. en bagerforretning, hvor vi 3 gange var inde at købe kager, de lækreste, store kager, uhmmmmm .....

Og så var der vores inder, som også havde forretning på vores vej hjem til hotellet og som havde et par bronzeheste som Frede havde forelsket sig i og været inde og kigge på et par gange, indtil han, den sidste dag om eftermiddagen var inde og fik købt dem.

7. dag gik det hjemad uden større problemer, den eneste var at det var ved at knibe os at nå toget hjem, men det gik lige.

Så nu er der kun tilbage at glæde sig over en god tur og se frem til næste gang vi skal af sted.